Vergroot je veerkracht, Mindfulness

Meditatie, mindfulness en compassie

Al van jongs af aan raakte ik geboeid door meditatie. Het was dan ook niet zo gek dat ik, toen ik zelf in een stormachtige tijd zat, de mIndfulnesstraining ging volgen. Wat ik daar in 2009 ontdekte heeft me tot op de dag van vandaag als mens zoveel rijker gemaakt. Het brengt kalmte bij piekeren, geeft overzicht, verstevigd zelfliefde en vooral leven in het moment. Juist in de hectiek van het leven, in momenten van heftige emotie, ervaar ik dat mediteren een fijne bijdrage levert in het weer thuiskomen bij mezelf. Er zijn heel diverse stromingen in de wereld van meditatie. De meditaties die ik geef zijn gebaseerd op  mindfulness en compassiemeditatie.

Veel mensen denken dat meditatie betekent dat je elke dag uren op je kussentje moet zitten om het goed te doen. Zoals ik schreef, het vraagt oefening maar je hoeft echt niet elke dag te gaan zitten en al helemaal niet uren lang. En het fijne is dat er geen goed of fout is, het gaat er om dat je het gewoon doet. Het beoefenen zorgt er niet voor dat je geen gepieker, emotie of gevoel van onrust ervaart. Het beoefenen brengt je wel terug in het hier en nu. Je kent het vast wel, je hebt een gedachten en binnen no-time voel je het helemaal in je lijf. Je weet zelfs niet eens meer of je nu eerst een gedachten had of dat je eerst al onrust voelde en daarna bedacht waar het vandaan kwam. Door het beoefenen van meditatie leer je dat je meer de toeschouwer wordt van dat spel dan dat je helemaal meegevoerd wordt.

Een mooie metafoor vind ik zelf die van liggen in gras. Stel je voor dat je ligt in het gras en naar de lucht kijkt. Elke wolk die voorbij drijft is een gedachten of een gevoel. Het is aan jou of je op de wolk “springt” en je mee laat drijven of dat je het opmerkt dat die wolk (gedachten of gevoel) er is. Gedachten en gevoelens zijn er nu eenmaal, de kunst is om te leren dit op te merken en het weer te zien in het perspectief. Je hebt gedachten, je hebt gevoelens maar dat is iets anders dan je gedachten en je gevoelens zijn.

Door meditatie, mindfulness of vanuit compassie leer je er naar te kijken, uit het oordeel te blijven of als je een oordeel hebt hier mild mee om te gaan. Het brengt je een andere wijze van omgaan met stress, onmacht, opspringende gevoelens en gedachten. En dat maakt dat je niet wilt dat gedachten of gevoelens weg moeten maar dat je ze prima onderdeel van je leven kunt laten zonder dat je er aan ten onder gaat.

Het toepassen, beoefenen van meditatie brengt zoals je begrijpt ook veel in tijden van verlies en rouw. Het geeft je ruimte om met dat wat je voelt en ervaart letterlijk te kunnen gaan zitten of liggen. In alle rust of onrust met de compassie jezelf dat geven wat je zo nodig hebt. Hierdoor zal je ervaren dat de hele rollercoaster die je soms ervaart aan emoties en gedachten niet zo zeer verandert alleen de manier waarop je er mee om gaat wel.

Het beoefenen van meditatie vergroot je veerkracht. Stormen zijn nu eenmaal onderdeel in ons leven. En hoe mooi is het dan dat je kunt leren om hierin mee te bewegen. Dat je leert met stormen mee te veren en hierna weer op te veren.

 

 

 

Mindfulness, 8 weekse training

     Klik  hier, Jon Kabat Zinn de grondlegger van Mindfulness

Mindfulness is ontstaan vanuit het boeddhisme en is bekend geworden dankzij microbioloog Jon Kabat-Zinn. Jon Kabat-Zinn werkzaam in een academisch ziekenhuis in Massachussetts, kwam in contact met naar hem verwezen patiënten met chronische ziekten, vermoeidheid en pijnklachten, voor wie reguliere geneeskunde geen oplossing (meer) bood. Voor deze doelgroep ontwikkelde de ervaren meditator Kabat-Zinn een 8 weeks trainingsprogramma dat hij Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) noemde. Kabat-Zinn vermoedde dat meditatie een ondersteunende rol zou kunnen spelen in het leren hanteren van klachten. Ondanks de sceptische houding van sommige deelnemers leidden de meditatieoefeningen tot zeer positieve resultaten.

Deelnemers rapporteerden na afloop van de cursus vermindering van lichamelijke en psychische klachten, toegenomen energie en vitaliteit en in het algemeen een grotere kwaliteit van leven. Gaandeweg sloeg de cursus in steeds bredere kring aan. Ook het leven van alledag brengt voor veel mensen vaak onrust en stress met zich mee. Inmiddels hebben vele duizenden mensen het MBSR programma gevolgd, elk met een andere achtergrond en reden. Mensen piekeren zich vaak suf over werk, geld, de toekomst en gezondheid. Hierdoor kun je vast komen te zitten in je denken. Mindfulness heeft alles te maken met actief observeren van alles wat je op dat moment ervaart. Dat doe je zoveel mogelijk zonder te oordelen. Mindfulness leert je om de realiteit toe te laten, waarbij het deelnemers niet altijd zal bevallen wat ze tegenkomen.

Bijvoorbeeld: als je hoofdpijn hebt, is dat op dat moment je realiteit. Je gedachten zullen automatisch zeggen dat je er zo snel mogelijk vanaf moet komen. Door de hoofdpijn juist actief te onderzoeken, zou je die pijn wel eens op een andere verrassende manier kunnen gaan beleven.

Oefenen, oefenen, oefenen

Mindfulness ontwikkel je niet door erover te lezen of erover te horen van anderen. Mindfulness ontwikkel je door het te oefenen, elke dag, elk moment opnieuw. De oefeningen zijn heel praktisch en vinden voornamelijk thuis plaats met ondersteuning van geleide meditaties . Er is geen enkele trainer die de eigen oefening kan vervangen. Hoewel het inpassen van het oefenen de eerste tijd de nodige moeite, misschien zelfs stress kan kosten is beoefening van grote waarde. Waarom? Allereerst doorbreek je door te oefenen je dagelijkse routine en automatismen; je ligt, zit of staat letterlijk stil bij hoe het op dit moment met je is.

Wat is Mindfulness niet?

Het is geen quick fix en geen wondermiddel. We leven in een maatschappij waarin iedereen vrij wil zijn van psychische en fysieke klachten of nare situaties. Veel mensen denken dat mindfulness helpt die klachten te laten verdwijnen. Dit is beslist niet het doel van de mindfulness, ook al kun je als ‘bijwerking’ merken dat je je vaker ontspannen en gelukkig voelt. Door mindfulness leer je anders met klachten of moeilijke situaties om te gaan.

Wil je meer :

  • Kalmte in je leven
  • Genieten van het kleine
  • Leren omgaan met stressvolle situaties
  • Dankbaarheid en vreugde
  • Je denkpatronen ontrafelen
  • Energie, focus en concentratie
  • Liefde en compassie voelen stromen

                                                                           Dan is Mindfulness echt iets voor jou!

 

 

Mindfulness & Compassie avond Verlies & Rouw

Elke 2e dinsdag van de maand van 19.30 tot 21.00 is er een meditatieavond rondom verlies en rouw. We komen in een kleine groep, max 5 personen, bij elkaar voor een compassievolle avond. Miriam zal een geleidde meditatie verzorgen en er is ruimte om in stilte of in gesprek met elkaar met het verlies en de rouw te kunnen zijn. Het doel van deze bijeenkomsten is om in liefdevolle verbinding met jezelf en jouw verlies te kunnen zijn.

De bijeenkomsten vinden plaats in de fijne, sfeervolle praktijk aan de Heemraadssingel 172 te Rotterdam. Vooraf aanmelden is verplicht, dit in verband met het beperkte aantal plaatsen. Er zijn matjes en meditatiekussen aanwezig, indien gewenst neem dan een warm dekentje mee. Het is raadzaam om gemakkelijke kleding te dragen die warm en comfortabel zijn.

Individuele coaching in combi met mindfulness & compassie

Soms is een groep te veel, weet je niet goed hoe te starten of heb je een volle agenda en zo hier en daar maar tijd en is er geen groep op dat moment. Dan is het fijn om individueel en op maat een mindfulness en compassie coaching te volgen. Heel graag wil ik dan met jou onderzoeken en vooral ook aan de slag gaan op welke wijze jij meditatie in jouw leven kan inpassen. Ik werk met bestaande meditaties en kan op maat geleidde meditatie maken om samen te oefenen die je hierna in je eigen omgeving kunt beluisteren.

 

Bergmeditatie